Tuesday, November 8, 2011

EDP dan EDT

EDP adalah minyak wangi yang mempunyai kepekatan campuran sekitar 8-15%.

EDP mempunyai ketahanan antara 8 hingga 24jam. Ada juga yang mampu bertahan lebih daripada 3hari. Ianya sesuai digunakan untuk ke majlis formal atau makan malam.

EDT  ialah minyak wangi yang mempunyai kepekatan sekitar 4-8%. Ianya sesuai digunakan untuk kegunaan harian seperti ke pejabat.

Harganya hampir sama dengan EDP dan berketahanan 6-8 jam selepas semburan. Ianya sama seperti EDP dalam segala aspek kecuali pada tahap kepekatan minyak wangi tersebut. Minyak wangi ini baunya lebih ringan dan EDP pula lebih pekat.

Tahap ketahanan minyak wangi tidak bergantung kepada kepekatan semata-mata. Ianya bergantung kepada gred minyak wangi tersebut. Semakin tinggi gred minyak wangi tersebut semakin lama minyak wangi itu bertahan.

Secara umum EDP bertahan lebih lama daripada EDT kerana ianya lebih pekat. Tetapi tahap ketahanan antara EDP dan EDT hampir sama bagi gred minyak wangi yang sama.

Kerana itulah lazimnya apabila anda pergi ke tempat minyak wangi mereka akan mengatakan EDP bertahan lebih lama berbanding EDT sedangkan tahap ketahanan hampir sama kecuali sedikit sahaja.

Dengan penjelasan ini, diharap anda dapat membezakan jenis minyak wangi dan ketahanan minyak wangi.

No comments:

Post a Comment