Saturday, December 31, 2011

Macam mana nak simpan minyak wangi?

Saya berasa sangat terkejut apabila mendapati bahawa ramai orang tidak mengetahui bagaimana cara menyimpan minyak wangi dengan betul. Ini menyebabkan minyak wangi mereka kehilangan bau dengan cepat dan tidak tahan lama.

Bukan itu sahaja, malah sesetengah minyak wangi yang berkualiti tinggi kadang-kadang boleh bertukar bau akibat cara menyimpan minyak wangi yang salah.

Oleh itu pada hari ini saya akan berkongsi cara-cara menyimpan minyak wangi dengan betul.

Pertama, letakkan minyak wangi anda di tempat yang sejuk, kering, jauh daripada sinaran matahari dan letakkan jauh daripada sumber panas seperti radiator. Kepanasan melampau dan kesejukan melampau akan menghilangkan keseimbangan minyak dan mengubah baunya.

Sebaik sahaja botol minyak wangi dibuka, gunakannya. Satu semburan akan mengeluarkan udara daripada botol dan minyak wangi akan lambat pudar dan menyejat dengan penutup tetapi minyak wangi paling tinggi kualiti juga akan hilang secara beransur-ansur dengan masa.

Jika anda berminat dengan minyak wangi yang mempunyai kaitan dengan musim, adalah lebih baik jika anda memiliki minyak wangi bagi musim luruh dengan minyak wangi musim luruh dan begitu juga sebaliknya.

Diharap dengan tips ini anda dapat menggunakan minyak wangi anda dengan penuh kegembiraan dan keseronokan.

1 comment: